Tyre.

*MENGAPA ILMU BELI TAYAR TIDAK DIDEDAHKAN PIHAK BERWAJIB...?*

  السلام عليكم ورحمة الله

BANYAK KES KEMALA NGAN ANTARANYA BERPUNCA MASALAH TAYAR.

PEMILIK KENDERAAN PULA TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN TAYARNYA DALAM CUACA YG TIDAK MENENTU.

Repost Kes: Minggu lepas semasa balik dari Penang, stering mula bergegar. Suspek utama memang tayarlah puncanya. So, p lah kedai tayar area Taiping, minta dorg cek. Ya,  memang betul tayar dah bengkak.

Esok nak ke Melaka pulak. Nak x nak kena tukar jugak tayar ni. So tanyalah pomen tu harga tayar. *Yg second tayar korek pun RM80. Yg baharu ada yg RM175 @ RM185.*

Baik ambil yg baharu, puas hati. Minta diorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah *tayar baharu yg harga RM175.*

Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dh mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lg kene sound lah.

*"Tayar lama u jual RM175 ke? Tau x tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni". Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorg bg RM120. Dok minta kurang sampai dpt RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, mm tayar korek pun dah RM80. Baik amik yg ni. *So dpt lah 4 biji tayar baru dgn harga RM420 rim 15'.*

Moral of story? Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorg akan keluarkan tayar yg lama untuk clearkn stok dn jual pada harga baru. So, kalau yg nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita x tertipu.
🚗 🚕 🚙 🚌 🚚 🚐 🚛

*Berikut ialah senarai kod yg patut kita tahu:*

Semoga dapat manfaat bersama. Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).

*Info Pasal tayar kenderaan;*

*1. Kod Tayar Kenderaan:*
  *Contoh: 205/65/R1594H*

    205 = Lebar
      65 = Tinggi
        R = Radial
      15 = Saiz / Rim
      94 = Had Maksimum
               Bebanan
       H = Had Maksimum
              Kelajuan 210km/jam

*Lihat Abjad yang last;*

S = Maksimum Had Laju
      180 km/jam
T = Maksimum Had Laju
      190 km/jam
U = Maksimum Had Laju
       200 km/jam
V = Maksimum Had Laju
       240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju
       240 km/jam
W = Maksimum Had Laju
        270 km/jam
Y  = Maksimum Had Laju
        300 km/jam.


*2. Setiap Tayar Ada 4 Angka Tercatat Di Sisi Tayar.*

    *Contoh:  0514*

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

*Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.*

Tayar baharu yang berusia lebih drpd *LIMA* tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

*Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.*

*Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.*

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari *Tahun Semasa (2016);*

2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80%
2011 ke bawah = *PERCUMA*

Kiranya anda fikir info ini berguna, jom kita kongsikan agar tiada lagi kes penipuan dlm urusniaga dan semua beroleh berkat & selamat di dunia dan akhirat.

Info ini dijanakan oleh:
*Pusat Pengajian Al-Quran*
*AKADEMI AL-BAGHDADI*
*HP: 0123441043*

Sebarkan info ini agar bermanfaat kepada semua...

*Jom Belajar Al-Quran....*
*Ustaz tak tanya soalan pun.*

🚌 🚓 🚑 🚙 🚕 🚌 🚜 🚚

Comments

Popular posts from this blog

Kenangkan.