Posts

Showing posts from January, 2017

Ilmu dan adab.

Assallamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai sahabat semua.


* AJARKANLAH ILMU DAN ADAB PADA DIRIMU DAN KELUARGAMU (Isteri dan anak-anakmu)*

 Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً)

"Wahai orang-orang beriman JAGALAH DIRIMU dan KELUARGAMU (Isteri dan anak-anakmu) dari api neraka." (at-Tahrim : 6)

 'Ali bin Abi Thalib radhiyallahu 'anhu tentang ayat tersebut berkata, "Ajarkanlah kepada dirimu dan keluargamu KEBAIKAN, dan ajarilah mereka ADAB."(diriwayatkan oleh 'Abdurrazzaq, Sa'id bin Manshur, Ibnu Jarir, dan al-Hakim)

 Al-Hasan al-Bashri rahimahullah juga mengatakan, "Ajarilah mereka ADAB dan berilah mereka pengajaran (ilmu)." (lihat Tuhfatul Maulud 328)

 'Abdullah bin 'Umar radhiyallahu 'anhuma, "Perbaikilah adab putramu, sesungguhnya engkau akan dimintai pertanggungjawaban tentangnya, dan dia (putramu) akan dimintai pertanggungjawaban tentang…

Cakap.

Assallamualaikum .semoga Allah merahmati dan meredhai sahabat.Kemaafan dan Terima kasih atas segalanya.

Setiap hari kita bercakap tentang hal yg bermacam2 perkara. Ada yg baik dan ada juga yg buruk. Kedua2 perkara percakapan ini bergantung kepada tahap iman, akhlak dan faktor suasana kita ketika itu dalam kehidupan seharian kita.
Percaya atau tidak, semakin kita banyak bercakap maka semakin tinggi peluang untuk kita bercakap hal yg sia-sia. Semakin banyak kita bercakap hal yg sia-sia, maka semakin pula ianya akan membuatkan hati kita jadi keras dan gelap pekat tidak bercahaya.

Hal ini diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw bersabda :

َﺓَﺮْﺜَﻛ َّﻥِﺈَﻓ ِﻪﻠﻟﺍ ِﺮْﻛِﺫ ِﺮْﻴَﻐِﺑ َﻡَﻼَﻜﻟﺍ ﺍﻭُﺮِﺜْﻜُﺗ َﻻ َّﻥِﺇَﻭ ،ِﺐْﻠَﻘْﻠِﻟ ٌﺓَﻮْﺴَﻗ ِﻪﻠﻟﺍ ِﺮْﻛِﺫ ِﺮْﻴَﻐِﺑ ﻡَﻼَﻜﻟﺍ ﻲِﺳﺎَﻘﻟﺍ ُﺐْﻠَﻘﻟﺍ ِﻪﻠﻟﺍ َﻦِﻣ ِﺱﺎَّﻨﻟﺍ َﺪَﻌْﺑَﺃ

Janganlah banyak bercakap melainkan ucapan mengingati ALlah ( ِﻪﻠﻟﺍ ِﺮْﻛِﺫ ). Sesungguhnya percakapan tanpa mengingati ALlah itu akan mengeraskan hati. Dan sesungguhnya orang yang paling jau…

Pahala.

Image

Ilmu

Assallamualaikum sahabat yg dimuliakan.Allah semoga Allah merahmati dan meredhai sahabat semua.


❤ *Nasihat Bagi Para Penuntut Ilmu* ❤

Firman ALLAH swt,

"Nescaya ALLAH swt akan meninggikan orang² yg beriman di antaramu dan orang² yg diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat"
[Al-Mujadillah, 58:11]

Dari sahabat Anas bin Malik Radhiyallahu 'anhu, beliau berkata, bahwa Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Menuntut ilmu itu DIWAJIBKAN bagi setiap orang Islam"
[HR. Ibnu Majah, Al-Baihaqi, Ibnu Abdil Barr, dan Ibnu 'Adi]

Wahai orang yg senang menuntut ilmu dan berusaha memperbanyak jumlah ahli ilmu, ketahuilah, sesungguhnya ilmu memiliki keagungan dan keindahan, bila syarat²nya dipenuhi.
Jika tidak, maka keindahan dan kilaunya akan sirna, kemudian kewibawaan pemiliknya akan lenyap dari hati. Diantara manusia, ada orang yg hanya pandai berbicara ('Alimul Lisan) tetapi hatinya bodoh (Jahilul Qalb)

Wahai sahabatku, jadilah penuntut ilmu yg baik. P…

Sejarah

💦🌹.                       💦🌹

   *SEJARAH AYAT KURSI*                        

💦Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya.🌹

💦Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu halangan besar dalam perjuangan mereka. Rasullah S.A.W dengan segera memerintahkan Zaid B. Sabit menulis serta menyebarkannya.🌹

💦Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir,
In shaa Allah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya....🌹

💦In sha' Allah.🌹

Makan

SEKADAR PERINGATAN

    * Kita akan jadi berdasarkan apa yang kita makan.
    * Pemakanan boleh mempengaruhi iman dan ibadat seseorang.
    * Sekiranya tidak khusyuk solat, semaklah pemakanan dan sumber pemakanan.
    * Sekiranya anak nakal, jangan menyalahkan mereka semata-mata, sebaliknya telitilah makanan dan sumber rezeki yang macam manakah yang ibu bapa berikan kepada mereka.
    * Makanan yang berkat akan mendekatkan kita kepada Allah.
    * Syariat tidak mendatangkan keimanan, sekiranya makanan yang kita makan itu hasil daripada sumber yang syubhah atau haram.
    * Pemakanan berkait rapat dengan pembersihan hati dan menjauhkan kita daripada api neraka.
    * Mereka yang menjaga pemakanan lebih mudah menerima ilmu seperti menghafaz al-Quran, mempunyai akhlak terpuji dan sebagainya.


Ujub.

Assallamualaikum sahabat.yg dimuliakan Allah semoga Allah merahmati.dan meredhai sahabat semua.salam Asar.


Al-Habib Ali al-Jufri bertanya kepada gurunya Sayyidil Habib Umar ben Hafidz :
"Yang manakah lebih berbahaya.. Berbangga dengan sikap sendiri ataupun berbangga dengan fahaman sendiri?"

Jawab Sayyidil Habib Umar ben Hafidz : "Berbangga dgn fahaman sendiri.. Dengan berbangga dengan fahaman sendirilah syaitan menjadi murka oleh Allah SWT"..

Kata syaitan pada waktu itu;
"Aku ini lebih Mulia daripada manusia kerana aku diciptakan daripada Api sedangkan manusia itu diciptakan daripada tanah Bumi.."

Ujub' adalah satu perasaan dimana seseorang itu berasa bangga dan ajaib kepada diri sendiri, dan ini mampu membuatkan mereka lalai dan lebih jauh daripada Taufiq Allah SWT...

Imam Al-Ghazali Rahimahullah berkata bahawasanya perasaan ujub ini jauh lebih bahaya daripada perasaan Riya'..

Moga Allah SWT memelihara kita dari sifat yg sedemikian...💚

Hamba.

Syurga *lelaki*
pada  perempuan iaitu *IBU*

Syurga *perempuan*
pada lelaki iaitu *suami.*

Sehebat-hebat *suami*
kena patuh pada *ibu.*

Sehebat-hebat *ibu*
kena patuh pada *suami.*

Masa *hidup*
anak perlukan *doa ibubapa.*    

Masa *mati*
ibubapa perlukan *doa anak.*

*Sehebat-hebat manusia*,
bila mati
dia tetap *perlu orang lain*
untuk *kebumi jenazahnya.*

*Setinggi-tinggi ilmu*
yang manusia ada.
Dia tetap perlu *belajar*
daripada seorang *guru.*

Berapa jauh pun seorang manusia itu mengembara.
Pasti yang dirindu
adalah *keluarga.*

Walau *sekaya* manapun seorang manusia.
Dia tetap perlu untuk *berurusan*
dengan *orang lain...*

Seorang *Majikan*
tidak akan mampu uruskan perjalanan premis/Jabatannya
tanpa *pekerja bawahannya.*

Seorang *raja*
tidak berkuasa
tanpa ada *rakyat jelata.*

Inilah manusia...
*Lemah.*
Walau sehebat mana pun kita didunia.
Walau memegang pangkat dan darjat tertinggi.
Taraf kita hanya seorang *"Hamba".*

Lalu kenapa mahu rasakan
kita adalah yang terbaik dan…

Laillahailallah.

Senyum.

Assallamualaikum sahabat yg dimuliakan Allah semoga Allah merahmati sahabat


Wahai Sahabatku
Andainya ada orang mencerca serta menghinamu, lalu kamu balas pula dengan cercaan dan penghinaan, maka sama akhlakmu dengan mereka. Kerana kebaikan itu bila engkau mampu menunjukkan akhlak yang lebih baik dari mereka. Allah berfirman Maksudnya " bila kamu berbicara dengan orang yang jahil, ucapan selamat kepada mereka ".

Wahai sahabatku
Orang yang jahil bercakap dengan nafsunya, manakala orang yang beriman akan berbicara dengan akalnya. Maka jadilah kamu orang yang lebih baik dari mereka, bukan menyamai akhlak buruk mereka.

*Senyumlah kerana di situ ada kedamaian*💚😊

Doa.

Image

Kembali.

Assallamualaikum.salam mlm jumaat yg penuh keberkatan

*KEMBALILAH WAHAI DIRI*

Wahai jiwa yang tenang..Kembalilah kepada Allah…berharaplah kepada Allah..

Kita sudah terlalu lama meletakkan pengharapan kepada manusia, menyangka manusia boleh membahagiakan kita, rupa-rupanya tidak..bagaimana harus meminta kepada manusia sedangkan mereka juga lemah seperti kita..

Kembalilah..Kembalilah..Berharaplah, berdoalah….kerana hari itu hari yang sangat sulit..

Saat sesak bertarung dengan sakaratulmaut…Nabi pun sakit kita sedia tahu..

Menghadapi alam kubur yang tak tahu samada cerah atau gelap, sempit atau lapang, digigit binatang ke..kawah neraka atau taman syurga..

Seterusnya dibangkitkan dipadang mahsyar, pada hari yang panas, gelap..bingung,kita takde apa-apa dengan keadaan telanjang..harta, anak, kawan karib tak mampu beri apa-apa..kita keseorangan berteman amal didunia…

Seterusnya ketika menghadapi hari berhisab, lamanya berdiri dengan panas dan sesaknya orang hanya Allah yang tahu. Bob Lokman…

Guru.

Image

Al fatihah.

*"ALLAH MENJAWAB AL-FATIHAH KITA"*

Banyak sekali orang yang tegesa-gesa ketika membaca Al-Fatihah disaat solat.. seakan-akan ingin cepat menyelesaikan solatnya.

Padahal di saat kita selesai membaca satu ayat dari surah Al-Fatihah, ALLAH menjawab setiap ucapan kita.

Dalam Sebuah Hadits Qudsi Allah SWT ber-Firman:

"Aku membahagi al-Fatihah menjadi dua bahagian, untuk Aku dan untuk Hamba-Ku."

■ Ertinya, tiga ayat di atas "Iyyaka Na'budu Wa iyyaka nasta'in" adalah Hak Allah, dan tiga ayat ke bawahnya adalah urusan Hamba-Nya.

■ Ketika Kita mengucapkan "AlhamdulillahiRabbil 'alamin".

Allah menjawab: "Hamba-Ku telah memuji-Ku."

■ Ketika kita mengucapkan "Ar-Rahmanir-Rahim".

Allah menjawab: "Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku."

■ Ketika kita mengucapkan "Maliki yaumiddin".

Allah menjawab: "Hamba-Ku memuja-Ku."

■ Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in”.

Allah menjawab: “Inilah…

Hayati.

...renungan di petang khamis😀..

*Hayati Al-Quran*

Rawat hati dengan Al-Quran
Ubat yang tiada tarikh luput
Menyingkir dari hati  keserabutan, kebimbangan dan kesedihan
Ia menyembuh, menyegar dan merawat hati
*Hayati Al-Quran*
Ia mungkin penyelamat kita

Manakala kita, kita punya tarikh luput
Hitungan hari kita kian susut
Tempoh kita, berkurang saban hari
Gundahlah hati yang gersang Al-Quran
Penyimpan khazanah Allah
Untuk dipetik, dinikmati...
Untuk di ambil pengajaran...
Andai taat, dirahmati..
Andai engkar, buruk akibat..

*Hayati Al-Quran*
Ia mungkin penyelamat kita di sini..
Dan dengan rahmat Allah, ia mungkin penyelamat kita di sana...
Ke destinasi terakhir kita..
Syurga atau Neraka
Dengan rahmat dan redha Allah
Biarlah Syurga....

Wallahu a'lam

Anak.

Radio IKIM dalam slot usrati membincangkan tentang kepentingan ibadah dalam keluarga.

Tetapi ada satu perkara yang dibangkitkan oleh Ustazah jemputan betul-betul telah menarik perhatian.

Ada satu DOA yang mudah dan cepat dan pendek, yang paling senang untuk diamalkan oleh kedua ibu bapa untuk anak-anak mereka, tetapi sering sahaja terlepas pandang.

Doa itu adalah :

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH YA .... (sebutkan nama penuh anak)

Ya. Itu sahaja baris doanya. Mudah bukan? Tetapi termasuklah saya, sangatlah selalu terlepas pandang akan keistimewaan doa ini. Ok, mari di sini kita catatkan mengapa doa ini terlalu istimewa untuk anak-anak kita :

Pertama sekali, ibu bapa hendaklah menjiwai doa itu sedalam dalamnya semasa ia diucapkan buat si anak. Mengapa? Kerana maksud yang terkandung di dalamnya sangatlah membantu dalam kehidupan seharian anak. Selalu kita hanya sebut Assalamualaikum sahaja kan.. (ini saya). Selepas mendengar penjelasan ustazah itu, saya cuba kalau boleh ingin …

Sukar.

Assallamualaikum sahabat yg dimuliakan Allah.semoga Allah meredhai sahabat.Diampunkan Allah segala dosa diberi kejayaan dunia akhirat  dijauhkan.azab nerakaNya

*PENYEBAB SUKAR HAMPIR DENGAN ALLAH SWT*

Adalah sibuknya mencari kedudukan di hati manusia
Semakin ingin dipuji,
Ingin diakui kemampuannya,
Ingin diketahui keluasan ilmunya
Ingin dikagumi "kelebihan-kelebihan"nya,
Ingin dianggap sebagai orang yg sabar dan tabah,
Ingin diakui dan dihargai sebagai orang yg berjasa,
Dan lain-lain..
Semakin kuat keinginan kita untuk mendapat berkedudukan di hati makhluk, bererti kita tak peduli dengan kedudukan di sisi Allah
Padahal kecukupan, kebahagiaan dan kemuliaan hanya akan ada bagi orang yang berkedudukan di sisi-Nya,
Dia-lah satu-satunya penguasa segala karunia, amat mudah bagi-Nya mengangkat dan memberi kedudukan di hati makhluk, namun semua itu adlah urusan-Nya bukan urusan kita
Urusan kita adalah fokus hanya mencari redha-Nya dari sekecil apapun yang kita lakukan

Hasbunallah wa…

1

Paderi Terpaksa Buka Rahsia


Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidika agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketik…

Cat.

Image

Tahukah anda.

Tahukah Anda?

Bahwa ikan yg ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus AS itu ternyata masih lg  hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. Hal ini sdh dijelaskan dalam Al-Qur'an: andai Yunus itu tidak beristighfar, sudah tentu ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan..Maka banyakkan lah beristighfar.

Tahukah Anda?

Bahwa janin semasa dalam kandungan perut ibunya, dia sudah dilihatkan perjalanan hidupnya bermula dr lahir sampai mati. Kerana itu, kadang2 ketika kita berkunjung ke sesuatu tempat yang baru, kita rasa seolah2 tempat tersebut sudah tidak asing lg bagi kita.

Tahukah Anda?

Di saat kita bersin, seluruh anggota tubuh kita terhenti berfungsi, seolah2 kita mati Ini terjadi dalam hitungan yg sgt pantas. Setelah itu ianya berfungsi spt normal semula. Inilah kenapa dalam Islam disunnahkan kita membaca "Alhamdulillah" setelah bersin sebagai ungkapan kesyukuran atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.

Tahukah Anda?

Menguap itu bukan…

Stroke.

⛔ *STOP STROKE*
(dengan wudhu)

Hampir setiap RT di Indonesia ada yg sakit STROKE. Seseorang yg semula gagah dihormati, gara2 stroke runtuh sdh wibawanya, plus merepotkan banyak orang. Dan lain sebagainya.

KISAH NYATA
Ada seorang MILYADER SAUDI-ARABIA turunan Yaman sakit gejala stroke, pusing terus menerus tak berkesudahan. Dokter Saudi angkat tangan. Disarankan pergi berobat ke dokter Swiss.
Setelah diperiksa, dokter Swiss berkata sambil tertawa kecil: "Anda kan orang Arab tentu beragama Islam, obatnya ada didalam Kitab Suci Anda."
Sang Pasien bengong seribu bahasa, dgn memandang Sang Dokter penuh keheranan. Rasanya ingin cepat2 tahu apa yg akan diucapkan  Professor Doktor barusan.
 *"HIRUPLAH AIR DIHIDUNG SETIAP BERWUDHU' SAMPAI TERASA DI UBUN-UBUN"*.

Masyaa Allooh ini tuntunan Wudlu' dalam Hadits Bab Bersuci.

Pasien tersebut terdiam malu. Benar2 malu.
Sang Pasien yg orang Arab Muslim itu membenarkan dlm hati omongan Dokter Swiss.

Singkat cerita, tanpa ob…

Botol.

Image

Lak..

USAH BERSEDIH 😢

1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yang dikhianati oleh saudara-saudaranya...

2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yang dihumban ke dalam api oleh ayahandanya..

3. Andaikata kamu buntu di dalam permasalahan dan tidak nampk jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yang terperangkap di dalam perut ikan.

4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yang ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya.

5. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah bersedih. Ingatilah kisah Aisyah ra, yang sabar setelah difitnah sehingga satu kota memperkatakannya.

6.Andaikata kamu rasa kesunyian dan keseorang…

Ganjaran.

Assallamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai sahabat semua.

*GANJARAN BAGI YANG MENUNTUT ILMU ( ILMU AGAMA)*

Abu Darda r.a. meriwayatkan, saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang siapa yang memulakan suatu perjalanan untuk menuntut ilmu, Allah akan menunjukkan baginya satu jalan dari jalan-jalan menuju Syurga (maksudnya bahawa kemahirannya terhadap ilmu menjadi sebab baginya untuk memasuki syurga).
Para malaikat membentangkan sayap-sayapnya kerana suka ke atas seorang yang keluar menuntut ilmu. Para penghuni di langit dan bumi, dan ikan-ikan di laut, semuanya mendoakan keampunan bagi orang-orang yang menuntut ilmu. Sesungguhnya kemuliaan seorang alim ke atas seorang abid adalah seperti kemuliaan bulan purnama ke atas bintang-bintang.
Dan sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidak meninggalkan di belakang mereka harta warisan seperti dinar atau dirham (harta atau kekayaan), kecuali warisan ilmu (pengetahuan). Oleh sebab itu bara…