Posts

Showing posts from December, 2016

Strong.

Image

Best.

Image

Campak.

Masa aku di Tingkatan 5 dulu, aku pernah herdik mak aku. Aku cakap kat dia "orang tua takda otak". Aku marah dia sebab dia basuh jeans aku pakai Clorox. Habis rosak. Padahal besok tu dah nak raya. Aku bengang. Aku campak jeans tu kat muka dia.
Lepas peristiwa tu, aku tak pernah minta maaf kat dia. Lastnya, mak ok macam tu je. Aku tahu, masa yang berlalu telah merawat luka dia.

Dari tahun ke tahun, aku ada life sendiri. Aku berkerjaya. Berkeluarga. Dan aku ada 2 orang anak. Tapi malangnya, kedua-dua anak aku ni amat sukar untuk aku didik. Diorang amat liar.
Dan start dari aku berumur 17 tahun sehinggalah aku berumur 50 tahun, aku tak pernah rasa tenang dalam hidup aku. Hinggalah tiba satu masa, Allah ingatkan aku tentang dosa yang pernah aku buat pada Mak aku dulu. Ya. Dosa aku herdik dan campak jeans kat muka dia.

Bila aku teringat pasal tu, aku terus balik kampung jumpa Mak. Aku duduk depan dia dan aku cakap aku nak minta maaf kat dia.
Mak cakap, aku tak ada buat salah kat …

Terang.

Assallamualaikum semoga Allah merahmati.dan meredhai sahabat semua


*SEMAKIN TERANG*

Semakin terang warna cahaya
Semakin gelap bayangan kita
Semakin banyak ilmu di dada
Semakin terasa diri berdosa
Setiap KESABARAN ALLAH akan ganti dengan KEMENANGAN
Setiap KESEDIHAN ALLAH akan ganti dengan KEBAHAGIAAN
Setiap PERPISAHAN ALLAH akan ganti dengan PERTEMUAN
Setiap KEHILANGAN ALLAH akan ganti dengan KEKUATAN
Setiap KEKURANGAN ALLAH akan ganti dengan KELEBIHAN
Setiap TANGISAN ALLAH akan ganti dengan HARAPAN
Setiap KEPAHITAN ALLAH akan ganti dengan KEMANISAN
Setiap KETABAHAN ALLAH akan ganti dengan PERTOLONGAN
Yakinlah bahawa dalam setiap UJIAN ada HIKMAH yang ALLAH BERIKAN
InsyaAllah๐Ÿ’š

Penawar.

Assallamualaikum sahabat yg dimuliakan Allah.semoga Allah mengampunkan.segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan azab nerakaNya


*PENAWAR BUAT INDIVIDU YANG PUTUS HARAPAN*

Di saat buntu, carilah Allah dahulu. Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa kepada-Nya.
“Apabila kita selalu meminta kepada manusia, mereka akan marah. Tetapi Allah, apabila kita tidak minta, Dia marah.”

3 cara memohon percepatan pemakbulan impian atau penyelesaian masalah dengan izin Allah, iaitu berusahalah dengan
1. Solat hajat.
2. Selawat.
3. Sedekah.

Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.”
(HR Ahmad,Nasa'i dan al-Hakim)
“Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan (bersedekah) dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya).
Serta ia mengakui dengan yakin akan …

Rahsia USIA.

C & P

๐ŸŒท

*RAHSIA UMOR*

Alhamdulillah...
melepasi sebuah hari mulia lagi semalam dgn penuh nikmat2 dari Allah. Malah jika di hitung tiada satu pun yg mengelisahkan jiwa ... semuanya menyenangkan perasaan. Walaupun begitu tergamak juga berbuat dosa di hari mulia semalam.. dosa hati, dosa mata, dosa mulut, dosa telinga. Malah mungkin .. dosa mengatasi pahala. Oleh kerana itu, sama2lah kita mulakan pagi ini dgn bertaubat kpd Nya.. semoga hadirlah sebuah lagi hari penuh nikmat utk kita hari ini. Kekallah kita meneruskan kehidupan dgn mengingatinya.

Berzikirlah ..merasakan kehebatan dan kebesaran Allah. Inilah tugas kita.. ingat akan Allah sepanjang masa. Inilah ibunya yaitu zikir.. dan sudah tentu... solat adalah zikir yg terbaik.

Allah nak lihat kita berusaha tak kira kita siapa.. teruskan mencari ikhlas sehingga tercapai tahap ihsan.

Inilah ajaran Rasullah saw kepada sahabat2 bagunda sehingga melahirkan  pengahayatan dan azam hebat oleh  para sahabat.. inilah yg hendak kita tiru supa…

UMZI111216

Image

Tiger

Image

Kenangkan.

Pesanan Guru Mulia Habibuna Habib Umar ุญูุธู‡ sempena bulan Rabiulawal ...(17/12/2016)

....kenangkan dan ingatilah pengorbanan baginda ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… yang besar tanpa mengenal penat lelah demi kebaikan umat....

....baginda ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…  banyak menangis kerana sayang dan kasih kepada kamu...

....baginda ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… seorang yang sangat merendah diri dan hati kepada ุงู„ู„ّٰู‡ ุชุนุงู„ู‰ yang walau pun mempunyai kedudukan yg paling tinggi di sisiNya. ..

.... baginda ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… beribadah lama dan panjang di waktu malam sehingga bengkak kedua2 kaki yang Mulia ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…. ..

....kamu adalah sebaik2 umat di sisi ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰. Maka hendaklah kalian tahu kedudukan Nabi Muhammad ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… .....hendaklah kalian berhubungan dengan baginda ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…. ...  hendaklah kalian membesarkan syariat Nabi Muhammad ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡. ..   hendaklah bersungguh2 melaksanakan syariatnya di setiap peringkat. ..

.....seseorang tidak akan dapat kejayaan sebenar dan sesebuah kelua…

Lilin.

Ada seorang gadis menyewa rumah bersebelahan dgn rumah seorang ibu miskin dgn 2 anak.

Satu malam tiba2 bekalan elektrik terputus.

Dengan bantuan cahaya handphone, gadis itu ke dapur mahu mengambil lilin, tiba2 ada terdengar orang mengetuk pintu...

Ternyata seorang anak miskin yg di sebelah rumahnya yg mengetuk pintu!!!

Anak itu bertanya dgn risau: "Kakak, ada lilin tak?"

Gadis itu berfikir : "JANGAN BAGI PINJAM" nanti jadi satu kebiasaan pula utk jiran sebelah rumah ni terus meminta.

Maka si gadis menjawab : "TIDAK ADA!!"

Lalu si anak miskin berkata riang : "Saya sudah agak kakak tak ada lilin. Ini ada 2 lilin saya bawakan utk kakak. Kami risau kerana kakak tinggal sendirian & tak ada lilin.

"Si gadis merasa bersalah, dlm linangan airmata, dia memeluk anak kecil itu erat2....

Jangan menilai keburukan orang lain hanya kerana mereka kelihatan MISKIN / TIDAK MAMPU.

Ingat!
Kekayaan tidak bergantung seberapa banyak yg kita PUNYA, tetapi seberapa …

Umrah pix

Image

Amal.

SEMANGAT AGAR SAMPAI KE HADIRAT ALLAH
Syekh Ibnu Atha’illah mengirim surat kepada sahabatnya:
“Orang berakal akan memalingkan wajahnya dari dunia ini, mengabaikannya dengan memejamkan matanya, dan terus berlalu meninggalkannya. Ia tidak menganggapnya sebagai tanah air dan tempat tinggal.”

Dengan cahaya yang terpancar di hatinya, ia bisa melihat jelas apa saja yang perlu dijauhinya di dunia ini. Ia terus berjalan menjauhinya tanpa menoleh ke belakang sama sekali. Ia tidak menjadikan dunia sebagai negeri untuk berleha-leha dan bersenang-senang semata. Tidak pula menjadikannya sebagai tempat tinggal yang dicintainya.

Syekh Ibnu Atha’illah juga mengatakan: “Bahkan semangatnya terus bangkit untuk segera sampai kepada Allah dan terus berjalan menuju kepada-Nya agar segera wushul (sampai).”

Ia akan bersegera dan membangkitan semangatnya untuk mencapai Allah. Ia terus berjalan di dunia sambil meminta pertolongan dan bantuan Allah untuk sampai ke hadirat-Nya, bukan hanya dengan mengandalkan am…

7x Fatiha, 7x Ayat Kursi, 7x Ihlas, Falak, Nas | SiHR, MAGiC, JiNN, Evil...

Image

subhanallah alhamdulillah lailahaillallah allahu akbar repeated

Image

Dilarang.

MENGAPA NABI MELARANG MENIUP
AIR PANAS..??
-inilah jawabannya-
Nabi melarang sahabatnya meniup air panas yang akan diminum. Beliau tidak
menerangkan tetapi melarang keras hal tersebut.
Ternyata dalam penelitian sains, air panas (H2O) yang bertemu dengan
karbondioksida (CO2) yang dihembuskan olehmulut, maka akan menghasilkan persenyawaan H2CO3 (asam karbonat). Dan jika asam karbonat itu masuk dalamtubuh manusia,maka dapat
menyebabkan penyakit jantung.
Subhanallah...
rupanya itu rahasianya...
Tolong jangan diabaikan! Klik share/bagikan, agar bermanfaat juga bagi orang lain.

( Unt para penikmat minuman hangat...kopi..teh..susu..dll )