Wednesday, 28 December 2016

Best.


Campak.

Masa aku di Tingkatan 5 dulu, aku pernah herdik mak aku. Aku cakap kat dia "orang tua takda otak". Aku marah dia sebab dia basuh jeans aku pakai Clorox. Habis rosak. Padahal besok tu dah nak raya. Aku bengang. Aku campak jeans tu kat muka dia.
Lepas peristiwa tu, aku tak pernah minta maaf kat dia. Lastnya, mak ok macam tu je. Aku tahu, masa yang berlalu telah merawat luka dia.

Dari tahun ke tahun, aku ada life sendiri. Aku berkerjaya. Berkeluarga. Dan aku ada 2 orang anak. Tapi malangnya, kedua-dua anak aku ni amat sukar untuk aku didik. Diorang amat liar.
Dan start dari aku berumur 17 tahun sehinggalah aku berumur 50 tahun, aku tak pernah rasa tenang dalam hidup aku. Hinggalah tiba satu masa, Allah ingatkan aku tentang dosa yang pernah aku buat pada Mak aku dulu. Ya. Dosa aku herdik dan campak jeans kat muka dia.

Bila aku teringat pasal tu, aku terus balik kampung jumpa Mak. Aku duduk depan dia dan aku cakap aku nak minta maaf kat dia.
Mak cakap, aku tak ada buat salah kat dia. Dan aku memang tiap-tiap tahun pun minta maaf kat dia. Jadi dia pelik kenapa tiba-tiba hari tu aku datang nak minta maaf kat dia.

Aku cakap, Mak mungkin dah tak ingat orang pernah buat salah kat Mak dulu. Masa orang Tingkatan 5, orang pernah marah Mak dan campak seluar orang kat muka Mak. Orang nak minta maaf pasal tu. Maaf sangat-sangat. Masa tu aku dah mula sebak.
Bila aku ceritakan hal tu, muka Mak berubah.

Tangan aku dia genggam erat dan lepas tu dia sentap kuat. Mak cakap, dia takkan lupakan perkara tu. Bahkan dia dah nekad, kalau dia mati, bila berjumpa Allah, dia akan pegang tangan aku. Dia nak cakap : "ya Allah, tangan inilah yang pernah melukakan hati aku. Sedangkan dulu, aku telah berkorban nyawa untuk melahirkan dia. Ya Allah, hukum la dia"

Bila Mak cakap macam tu, serta merta aku menangis depan dia. Aku merayu agar Mak maafkan aku. Tapi Mak tetap berkeras takkan maafkan aku. Aku sedih dan buntu. Akhirnya, aku pulang tanpa mendapat keampunan seorang ibu.

Hari demi hari, aku datang jumpa Mak. Tapi setiap kali aku datang, jawapan Mak tetap sama. Hinggalah sekali tu, aku tidur kat rumah Mak. Lepas solat Subuh, aku datang jumpa Mak. Mak masih bersimpuh di atas tikar sejadah dia dan tengah berwirid.
Selesai Mak wirid, aku pegang tangan Mak. Aku cium tangan tua itu lama-lama. Aku nangis lagi depan dia. Dan masa tu, aku dapat rasakan tangan Mak lembut menyapu kepala aku. Macam membelai rambut aku ketika aku masih kecil dulu-dulu.

Bersama-sama itu, Mak cakap sesuatu yang aku takkan lupakan sampai bila-bila. Mak cakap "Rahman, kalau bukan kerana kesungguhan kau datang berjumpa Mak dan minta maaf dengan Mak, Mak memang takkan maafkan kau sampai bila-bila. Tapi, hari ini, bersaksilah nak, Mak dah maafkan segala kesalahan kau sejak kau dilahirkan sehinggalah Mak akan pergi nanti". Aku angkat kepala dan aku peluk jasad Mak. Sedu-sedu aku nangis di bahu dia. Dah macam anak kecik pun ada. Aku tak kisah. Aku nangis semahunya. Aku sedih dan bersyukur sangat sebab Mak dah maafkan aku. Mak pun nangis time tu.

Dan lepas Mak maafkan aku, aku dapat rasakan satu kelegaan dan ketenangan yang amat sangat. Rasa bahagia yang tidak pernah aku rasakan sejak 50 tahun aku hidup kat muka bumi ni.
Habis tu, aku balik ke rumah. Keluar je dari kereta, kedua-dua anak remajaku datang meluru mendapatkan aku. Mereka cium tangan aku dan peluk tubuh aku. Saat itu, mereka lafazkan kalimah yang aku memang tidak sangka, aku akan ada harapan untuk mendengarnya. Mereka ucapkan : "Maafkan kami ayah.
Kami banyak buat salah pada ayah".

Serentak dengan itu, aku dongak ke langit seraya berkata, benarlah apa yang NabiMu kata Ya Allah. Sesiapa yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, maka anak-anak mereka akan berbuat baik balik kepada mereka. Bersama linangan air mata, aku dakap mereka serta aku lafazkan ucapan kesyukuran yang tidak terhingga. Terima kasih Allah. Sesungguhnya, Engkaulah Tuhan sebaik-baik Perencana.

-Tuan-tuan dan Puan-puan, bila memohon ampun dengan ibu bapa, ingatlah kembali kesalahan yang pernah kita lakukan pada mereka. Kita tidak boleh meminta maaf secara umum je pada mereka, tapi kita kena sebut setiap kesalahan khusus yang pernah kita lakukan terhadap mereka. Sekali mereka terasa, dan mereka simpan serta tidak memaafkan kita, nescaya Syurga Allah tak halal buat kita. Nauzubillahiminzalik - Karyawan Bisu

P/S: Jika anda menyukai artikel ini sila kongsikan kepada kawan-kawan anda terima kasih.

Terang.

Assallamualaikum semoga Allah merahmati.dan meredhai sahabat semua


*SEMAKIN TERANG*

Semakin terang warna cahaya
Semakin gelap bayangan kita
Semakin banyak ilmu di dada
Semakin terasa diri berdosa
Setiap KESABARAN ALLAH akan ganti dengan KEMENANGAN
Setiap KESEDIHAN ALLAH akan ganti dengan KEBAHAGIAAN
Setiap PERPISAHAN ALLAH akan ganti dengan PERTEMUAN
Setiap KEHILANGAN ALLAH akan ganti dengan KEKUATAN
Setiap KEKURANGAN ALLAH akan ganti dengan KELEBIHAN
Setiap TANGISAN ALLAH akan ganti dengan HARAPAN
Setiap KEPAHITAN ALLAH akan ganti dengan KEMANISAN
Setiap KETABAHAN ALLAH akan ganti dengan PERTOLONGAN
Yakinlah bahawa dalam setiap UJIAN ada HIKMAH yang ALLAH BERIKAN
InsyaAllah💚

Saturday, 24 December 2016

Penawar.

Assallamualaikum sahabat yg dimuliakan Allah.semoga Allah mengampunkan.segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan azab nerakaNya


*PENAWAR BUAT INDIVIDU YANG PUTUS HARAPAN*

Di saat buntu, carilah Allah dahulu. Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa kepada-Nya.
“Apabila kita selalu meminta kepada manusia, mereka akan marah. Tetapi Allah, apabila kita tidak minta, Dia marah.”

3 cara memohon percepatan pemakbulan impian atau penyelesaian masalah dengan izin Allah, iaitu berusahalah dengan
1. Solat hajat.
2. Selawat.
3. Sedekah.

Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.”
(HR Ahmad,Nasa'i dan al-Hakim)
“Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan (bersedekah) dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya).
Serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik. Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga).”
(QS Al Lail, 92: 5-7)

💚💜💙💖♥️💚💜

Jujur,,,
bukan mudah untuk pujuk hati saat kau jatuh lemah tak bermaya...

Namun apa yang mampu menolongmu selain Allah.
Bukankah hati percaya pada Allah.???

So,,, be strong.
Menangislah kalau itu mampu membuatmu lega,,,
namun jangan lupa untuk kembali kepada-Nya...💚

Wednesday, 21 December 2016

Rahsia USIA.

C & P

🌷

*RAHSIA UMOR*

Alhamdulillah...
melepasi sebuah hari mulia lagi semalam dgn penuh nikmat2 dari Allah. Malah jika di hitung tiada satu pun yg mengelisahkan jiwa ... semuanya menyenangkan perasaan. Walaupun begitu tergamak juga berbuat dosa di hari mulia semalam.. dosa hati, dosa mata, dosa mulut, dosa telinga. Malah mungkin .. dosa mengatasi pahala. Oleh kerana itu, sama2lah kita mulakan pagi ini dgn bertaubat kpd Nya.. semoga hadirlah sebuah lagi hari penuh nikmat utk kita hari ini. Kekallah kita meneruskan kehidupan dgn mengingatinya.

Berzikirlah ..merasakan kehebatan dan kebesaran Allah. Inilah tugas kita.. ingat akan Allah sepanjang masa. Inilah ibunya yaitu zikir.. dan sudah tentu... solat adalah zikir yg terbaik.

Allah nak lihat kita berusaha tak kira kita siapa.. teruskan mencari ikhlas sehingga tercapai tahap ihsan.

Inilah ajaran Rasullah saw kepada sahabat2 bagunda sehingga melahirkan  pengahayatan dan azam hebat oleh  para sahabat.. inilah yg hendak kita tiru supaya umat islam kembali hebat di mata dunia..kita perlu hebat di mata Allah dulu.

Cuba lah yg terbaik sebelum bertemuNya.. "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya...." dari surah A-li'Imraan ayat 185.

Semua tahu kita akan mati tapi kita buat tak tahu. Maka tunggulah saat Allah mempamerkannya kembali segala tingkah laku kita... maka masa itu tidak boleh buat tidak tahu.  Allah balas dgn baik utk yg baik..jahat utk yg jahat. Percayalah ..dan yakinlah dgn ini.

Kejayaan yg hakiki adalah taqwa. Bersegeralah utk mendapat kasih sayang Allah.

Sesungguh kehidupan di muka bumi ini adalah penuh tipu daya dunia. Tipu daya dunia? Gila kejar dunia sehingga tidak nampak akhirat sehingga Allah buka hijjab.

Ingatlah kematian.. cukuplah kematian sebagai satu peringatan yg cukup memberi kekuatan ..

Amalan zikir .... rasailah dgn kalbun setiap kali melakukannya. Allah... nama bagi zat yg paling sempurna   sebutlah sehingga menitiskan airmata.

Sesungguhnya..mereka yg untung adalah yg beriman beramal bersabar ... dan ... Jadikan solat itu utk kamu mendapat ketenangan.

Semoga bermanfaat.

Sebagai mengisi pengisian  ini ..terimalah nota kuliah *rahsia umur*... umur 60.

*umur 60*

Berkaitan umur 60 tahun,  hadis daripada Abu Hurairah,  Nabi saw sebagai berkata : "Kebanyakan umur umatku adalah 60-70 tahun. Sedikit daripada mereka yang lebih daripada itu".

Ibnu Qatadah; " Orang yg dipanjangkan umurnya ialah orang yg mencapai 60 tahun dan orang yang pendek umurnya ialah orang yang meninggal sebelum 60 tahun"

Orang yg dipanjangkan umurnya ialah orang yang mencapai 60 tahun dan lebih. Jadi, bila dah berumur 60 tahun perlu diberi perhatian berat.

Jangan pula bangga jika mencapai umur begini jika masih boleh makan apa sahaja tak perlu pantang sebab umur ini adalah umur batas akhir.

Oleh kerana itu, amat keterlaluan jika yg sudah berusia lebih daripada 60 tahun masih melakukan maksiat.

Sabda Rasulullah saw, "Allah swt tidak akan menerima dalih/alasan seseorang sesudah Dia memanjangkan usianya hingga 60 tahun". .. Hadis Riwayat Al-Bukhari.

Pada usia ini sepatutnya telah banyak beramal soleh. Tiada lagi tolak ansur yang dibenarkan dalam perbicaraan di akhirat nanti. Umur 60 adalah umur ibarat di medan perang, iaitu jaya atau gagal. Apa jua alasan Allah tidak akan terima.

Rujuk surah Fathir ayat 11 :

"Dan Allah menciptakan kamu daripada tanah, kemudian daripada (setitis) air benih, kemudian Dia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan) dan tiada mengandung seseorang perempuan (juga seekor betina) dan tidak pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah dan tidak diberikan seseorang berumur panjang (dipanjangkan umurnya), juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada kadarnya di dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah". (Fatir ayat 11)

Para mufassir menyatakan bahawa 60 tahun adalah umur yang dipanjangkan berdasarkan hadis dan ayat di atas dan juga ayat Yasiin ayat 68....

"Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?"

Apabila sampai umur 60, tiada lagi peluang. Jika tidak taubat, maka Nerakalah tempatnya.Tidak guna lagi meminta tolong. ..surah  Fathir  ayat 37, Allah berfirman:

"Dan mereka berteriak di dalam neraka itu: 'Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami nescaya kami akan mengerjakan amal yang soleh yang berlainan dengan yang telah kami kerjakan.' Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun".

Dalam ayat di atas, di neraka nanti ada yang mohon kepada Alah untuk dikeluarkan daripada neraka dan kembalikan ke dunia supaya mereka dapat buat amal soleh. Ketika itulah,  Allah akan menyindir keras, bukankan Aku dah panjangkan umur kamu dan aku beri peringatan.

"Pemberi peringatan" yang dimaksudkan dlm ayat 37 ini ialah penuaan seperti uban dan pelbagai penyakit, kekuatan fizikal menurun, mata dah kabur, gigi banyak yang gugur, lututpun kendur dan banyak lagi.

Umur 60 tahun sudah dekat dengan ajal kematian. Pada umur ini seharusnya "intai intailah" dan "rasailah" erti  roh kematian ~ perjumpaan manusia dengan Penciptanya.

Umur 60 tahun dikira mengikut pusingan bulan dan bukan pusingan matahari, iaitu umur tahun qamariah yakni apabila kita berumur 58 bermakna kita sudah berumur 60 tahun ikut kiraan qamariah.

Ada dalam hadis; tanda tua dan hampirnya ajal ialah uban di kepala. Ada hadis Nabi saw melarang kita mencabut uban kerana itu adalah "cahaya Iman" bagi mereka yang beramal soleh. Sebab itu jangan dicabut uban. Uban ini akan menjadi saksi pengabdian kita. Jika nak mewarnakannya boleh tetapi dengan syarat bukan dengan warna hitam.

kesimpulannya... ustaz mengingatkan supaya kita jangan mengambil mudah tentang umur. Hal umur ni bukan remeh kerana Allah dah bersumpah dengannya. Kita juga hendaklah berilmu dan beramal dengannya, ada ilmu tetapi tidak beramal bukanlah segala2nya. Ibadat pula bukan kuantiti tetapi kualiti.

Nota berkahir di sini...
Jazakmullahukhoir pada  semuanya kerana kekal bersama Allah.

Akhir kalam... "Tak akan berganjak kedua kaki manusia pada hari kiamat sampai selesai ditanya tentang empat perkara, iaitu tentang umurnya, dihabiskan untuk apa; tentang masa mudanya, dipergunakan untuk apa; tentang hartanya, dari mana diperolehinya dan untuk apa dibelanjakan; dan tentang ilmunya, apakah sudah diamalkan".... At-Tarmidzi.

Sekian,  tamatlah disini utk pagi ini buat renungan kita bersama.. mudah2an ianya memberi manfaat.

🌷

Monday, 19 December 2016

Tiger


Kenangkan.

Pesanan Guru Mulia Habibuna Habib Umar حفظه sempena bulan Rabiulawal ...(17/12/2016)

....kenangkan dan ingatilah pengorbanan baginda صلى الله عليه وسلم yang besar tanpa mengenal penat lelah demi kebaikan umat....

....baginda صلى الله عليه وسلم  banyak menangis kerana sayang dan kasih kepada kamu...

....baginda صلى الله عليه وسلم seorang yang sangat merendah diri dan hati kepada اللّٰه تعالى yang walau pun mempunyai kedudukan yg paling tinggi di sisiNya. ..

.... baginda صلى الله عليه وسلم beribadah lama dan panjang di waktu malam sehingga bengkak kedua2 kaki yang Mulia صلى الله عليه وسلم. ..

....kamu adalah sebaik2 umat di sisi الله تعالى. Maka hendaklah kalian tahu kedudukan Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم .....hendaklah kalian berhubungan dengan baginda صلى الله عليه وسلم. ...  hendaklah kalian membesarkan syariat Nabi Muhammad صلى الله عليه. ..   hendaklah bersungguh2 melaksanakan syariatnya di setiap peringkat. ..

.....seseorang tidak akan dapat kejayaan sebenar dan sesebuah keluarga tidak akan dapat kemuliaan yang sebenar kecuali bersungguh2 mengikuti petunjuk dan syariatnya serta menghidupkan sunnah2nya صلى الله عليه وسلم. ..

Lilin.

Ada seorang gadis menyewa rumah bersebelahan dgn rumah seorang ibu miskin dgn 2 anak.

Satu malam tiba2 bekalan elektrik terputus.

Dengan bantuan cahaya handphone, gadis itu ke dapur mahu mengambil lilin, tiba2 ada terdengar orang mengetuk pintu...

Ternyata seorang anak miskin yg di sebelah rumahnya yg mengetuk pintu!!!

Anak itu bertanya dgn risau: "Kakak, ada lilin tak?"

Gadis itu berfikir : "JANGAN BAGI PINJAM" nanti jadi satu kebiasaan pula utk jiran sebelah rumah ni terus meminta.

Maka si gadis menjawab : "TIDAK ADA!!"

Lalu si anak miskin berkata riang : "Saya sudah agak kakak tak ada lilin. Ini ada 2 lilin saya bawakan utk kakak. Kami risau kerana kakak tinggal sendirian & tak ada lilin.

"Si gadis merasa bersalah, dlm linangan airmata, dia memeluk anak kecil itu erat2....

Jangan menilai keburukan orang lain hanya kerana mereka kelihatan MISKIN / TIDAK MAMPU.

Ingat!
Kekayaan tidak bergantung seberapa banyak yg kita PUNYA, tetapi seberapa kita MAMPU utk MEMBAHAGI kpd mereka yg TIDAK MAMPU.

Miskin bukan bererti tidak PUNYA APA2 & KAYA bukan bererti PUNYA SEGALANYA.

Hindarkan sikap buruk sangka dan hendaklah bersangka baik sentiasa ...
❤❤❤🌹🌹🌹😊😊😊👍👍👍
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Wednesday, 14 December 2016

Umrah pix

Amal.

SEMANGAT AGAR SAMPAI KE HADIRAT ALLAH
Syekh Ibnu Atha’illah mengirim surat kepada sahabatnya:
“Orang berakal akan memalingkan wajahnya dari dunia ini, mengabaikannya dengan memejamkan matanya, dan terus berlalu meninggalkannya. Ia tidak menganggapnya sebagai tanah air dan tempat tinggal.”

Dengan cahaya yang terpancar di hatinya, ia bisa melihat jelas apa saja yang perlu dijauhinya di dunia ini. Ia terus berjalan menjauhinya tanpa menoleh ke belakang sama sekali. Ia tidak menjadikan dunia sebagai negeri untuk berleha-leha dan bersenang-senang semata. Tidak pula menjadikannya sebagai tempat tinggal yang dicintainya.

Syekh Ibnu Atha’illah juga mengatakan: “Bahkan semangatnya terus bangkit untuk segera sampai kepada Allah dan terus berjalan menuju kepada-Nya agar segera wushul (sampai).”

Ia akan bersegera dan membangkitan semangatnya untuk mencapai Allah. Ia terus berjalan di dunia sambil meminta pertolongan dan bantuan Allah untuk sampai ke hadirat-Nya, bukan hanya dengan mengandalkan amalnya yang masih tercemari sifat-sifat riya dan sombong.

Seseorang berkata, “Siapa yang mengira bahwa amalnya dapat membawanya sampai kepada harapan tertinggi atau terendahnya, maka ia tesesat jalan. Nabi SAW bersabda, “Tidaklah amal seseorang dapat menyelamatkan dirinya.”
Sesuatu yang tidak dapat menyelamatkan kita dari hal yang ditakuti, mana mungkin akan membawa kita kepada maksud. Siapa yang benar-benar bersandar kepada karunia Allah, itulah orang yang akan mendapatkan predikat wushul.”

--Syekh Ibnu Atha’illah dalam kitab Al-Hikam, dengan syarah oleh Syekh Abdullah Asy-Syarqawi

7x Fatiha, 7x Ayat Kursi, 7x Ihlas, Falak, Nas | SiHR, MAGiC, JiNN, Evil...

subhanallah alhamdulillah lailahaillallah allahu akbar repeated

Tuesday, 13 December 2016

Dilarang.

MENGAPA NABI MELARANG MENIUP
AIR PANAS..??
-inilah jawabannya-
Nabi melarang sahabatnya meniup air panas yang akan diminum. Beliau tidak
menerangkan tetapi melarang keras hal tersebut.
Ternyata dalam penelitian sains, air panas (H2O) yang bertemu dengan
karbondioksida (CO2) yang dihembuskan olehmulut, maka akan menghasilkan persenyawaan H2CO3 (asam karbonat). Dan jika asam karbonat itu masuk dalamtubuh manusia,maka dapat
menyebabkan penyakit jantung.
Subhanallah...
rupanya itu rahasianya...
Tolong jangan diabaikan! Klik share/bagikan, agar bermanfaat juga bagi orang lain.

( Unt para penikmat minuman hangat...kopi..teh..susu..dll )